Hooikoorts: 7 smakelijke tips die je klachten verminderen

Hooikoorts: 7 smakelijke tips die je klachten verminderen

Hatsjoe! Met de komst van de lente begint het niet alleen in mijn buik te kriebelen. Ook in mijn neus en ogen voel ik het. Een snelle blik op de hooikoortsradar vertelt mij dat de berken, de essen en een aantal grassen momenteel in bloei staan. Met andere woorden: Pollen-Code Oranje! En voor het Zuidoosten van ons land zelfs Code Rood. Woon je aan de kuststrook, dan ziet het er gelukkig iets rooskleuriger voor je uit. Maar dan nog… Wist je dat 15 tot 20 procent van de Nederlanders last heeft van hooikoorts?! Voor deze grote groep mensen 7 tips om op te eten.

Hooikoorts symptomen

Wellicht overbodig, maar toch nog even ter info: Hooikoorts kan zich uiten met verschillende symptomen, die per type pol en per persoon kunnen verschillen. Tekenen die mogelijk wijzen op een pollenallergie:

  • Niezen
  • Kriebel in je neus en/of ogen
  • Loopneus
  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid

Eten tegen je klachten

Ik geloof dat voeding invloed heeft op hoe je je voelt; dat het klachten kan verlichten of juist verergeren. In dit geval wil je natuurlijk dat je klachten verminderen. Wat kun je dan het beste eten en waarom? Zeven voedingsmiddelen die je hooi koorts kunnen verminderen.

1. Honing en bijenpollen

Van honing wordt gezegd dat het helpt tegen hooikoorts klachten omdat het stuifmeel in honing en bijenpollen je lichaam ongevoelig kan maken voor andere pollen. Let er voor het beste resultaat wel op dat je lokaal geproduceerde producten gebruikt. En voeg het al vóór het hooikoortsseizoen toe aan je dagelijkse dieet.

2. Sinaasappels

Sinaasappels bevatten veel vitamine C, wat bekend staat als een natuurlijke antihistamine. Daarnaast bevatten ze bioflavonoiden, die een sterke anti-allergische werking hebben. Klinkt als een gouden combinatie in strijd met je hooikoortsklachten. Trakteer jezelf dus dagelijks op zo’n appeltje van oranje. Je kunt je vitamines daarbij ook aanvullen met een supplement.

3. Hete pepers

Rode peper en chilipepers bevatten de werkzame stof capsaïcine. Dit stofje opent je neus en helpt ophopingen verwijderen. Spice je dagelijkse maaltijd of lunch op met een (stukje) peper en verjaag je klachten.

4. Wortelen

Onder andere wortelen zijn een goede bron van carotenoïden; een pigment dat fungeert als antioxidant dat bijdraagt aan een beter immuunsysteem en dat ontstekingen in de luchtwegen helpt verminderen. Carotenoïden zitten verder in abrikozen, pompoen, zoete aardappel en spinazie. Eén tot twee porties van deze groentes per dag kunnen je al helpen.

5. Kamillethee

Kamillethee bevat, naast dat het een antioxidant en antihistamine is, flavonoïden en werkt ontstekingsremmend. Je kunt het op twee manieren inzetten bij hooikoortsklachten; drink het als thee en gebruik de afgekoelde theezakjes als kompres op je ogen. Het kompres verkoelt je gezwollen, rode ogen en vermindert de irritatie. Let daarbij op dat je elke keer een nieuw zakje gebruikt, om zo (her)besmetting te voorkomen.

kamillethee kompres op je ogen tegen hooikoortsklachten

6. Knoflook

Knoflook kan bijdragen aan je immuunsysteem en tegelijkertijd hooikoortssymptomen helpen verlichten. Het werkt ontstekingsremmend en is een goede bron van quercetine, een natuurlijk antihistamine. Je kunt het beste een paar maanden voor het hooikoorts seizoen begint, beginnen met extra knoflook in je maaltijden te gebruiken. Geplet of rauw werkt het het allerbest, maar dat klinkt natuurlijk niet heel aantrekkelijk. Lees: vieze adem! Wat je daarom ook kunt overwegen, zijn geconcentreerde capsules.

7. Uien

Ook uien zijn een goede bron van quercetine. Uien bevatten drie keer meer quercetine dan boerenkool en zelfs tien keer zoveel als broccoli. Het voordeel van ui is dat je het bijna overal bij kunt eten. Leef je dus UIt!

 Meer handige tips tegen hooikoorts

  • Als je weet van welke pollen je allergische klachten krijgt, zorg dan dat je zo min mogelijk in contact komt met deze planten. Moet je toch door een pollenrijke omgeving, neem dan de auto of het openbaar vervoer in plaats van de fiets of de benenwagen.
  • Houd deuren en ramen zoveel mogelijk gesloten en zuig je huis regelmatig.
  • Gebruik een neusspray of oogdruppels.

Wat gebruik jij tegen je hooikoortsklachten?

Help anderen en deel jouw advies tegen hooikoorts als reactie onder deze blogpost!

paardenbloem

Eén reactie

  1. Pingback:Fytotherapie of kruidengeneeskunde: voeding als medicijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *