Ontslakken doe je zo!

Ontslakken doe je zo!

Ontslakken, hoe doe je dat en wanneer? Je hoort tegenwoordig steeds vaker dat mensen overgaan op een kuur om te ontgiften. Sapvasten, detoxkuren en klysma’s zijn woorden die je vaak hoort in combinatie met ontslakken, maar wat is dat nou precies? Hoe kun je ontslakken en zo je organen gezond houden?

Ontslakken doe je zo!

Vontslakkenasten is de meest gebruikte manier om je lichaam te ontgiften. Sommige mensen kiezen ervoor om een tijd naar een kuuroord te gaan om daar te vasten en een programma van massages en klysma’s  te ondergaan. Als je liever thuisblijft kun je ook zelf een programma van vasten samenstellen. Hoewel er meerdere vastprogramma’s bestaan, raadt Gezondmarkt aan om te vasten met groente- en vruchtensappen. Je stopt dan niet helemaal met vast voedsel, maar geeft je lichaam wel de gelegenheid om van alle afvalstoffen af te komen. Een kuur in een kuuroord kan soms wel een week duren, maar dat is voor thuisvasten minder verstandig. Vasten vergt behoorlijk veel van het lichaam, dus wij adviseren om niet langer dan 3 a 4 dagen te vasten. Ook het Voedingscentrum waarschuwt tegen langer vasten.

Meer weten over ontgiften? Lees dan eens het boek van detox-coach Jacqueline van Lieshout over succesvol ontgiften.

Ontslakken: tips & trics

  1. Plan het moment voor ontslakken goed in! Je lichaam zal vrij snel gaan reageren op de kuur, dus zorg dat je de mogelijkheid hebt om je levensstijl voor een aantal dagen aan te passen.
  2. Zorg dat je redelijk fit bent. Ontgiften vraagt veel energie en kan ook merkbaar zijn in de vorm van spierpijn, protesterende darmen, hoofdpijn en andere ongemakken.
  3. Zorg dat je voldoende drinkt. Dat vermindert niet alleen je hongergevoel, het zorgt er ook voor dat belangrijke organen zoals als je nieren aan het werk blijven.
  4. Zoek iemand die je door de kuur heen kan helpen. Het valt niet mee om in je eentje de wilskracht op te brengen om te vasten, dus zoek een maatje om je af te leiden, te ondersteunen of het samen mee te ondergaan!
  5. Ga je weer eten? Bouw dat dan langzaam op. Je stofwisseling en darmen hebben de tijd nodig om weer op gang te komen.
  6. Zwangerschap, ziekte en stress combineren slecht met ontslakken, begin er dus liever niet aan als dit bij jou van toepassing is!

Ontslakken als dieetontslakken

Mocht je overwegen om te ontslakken bij wijze van dieet, dan moet je er rekening mee houden dat successen van korte duur zijn. Je raakt misschien een paar kilo’s kwijt door ontslakken, maar het is niet de beste manier om af te vallen. Je zult ook merken dat de kilo’s er snel weer aankomen. Je lichaam heeft voedsel nodig om weer helemaal fit te worden en dat zal zeker de eerste dagen invloed hebben op je hongergevoel. Je hebt een ijzersterke discipline nodig om niet al te royaal te voldoen aan het voedselverlanglijstje van je lichaam. Als je graag wilt afvallen, kun je beter een dieet of afvalprogramma volgen. De kans dat je daar blijvende resultaten van ziet is veel groter! Wil je meer weten over verantwoord afslanken? Lees dan ons blog over suikervrij eten!

Hoe merk jij dat je lichaam aan ontgiften toe is? En wat zijn jouw ervaringen met ontslakken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *