Suikervrij dieet? De Do’s & Don’ts!

Suikervrij dieet? De Do’s & Don’ts!

Suiker is een gewaardeerd onderdeel van onze dagelijkse voeding, toch gaan steeds meer mensen over op een suikervrij dieet. Suiker levert ons lichaam de nodige energie, maar voorziet het niet van andere bouwstenen als vitaminen, mineralen of vezels. We hebben helemaal niet zoveel suiker nodig, sterker nog, een te hoge inname van suiker kan negatieve gevolgen hebben.

Teveel suiker kan leiden tot:

  • Darmklachten (bij een inname van meer dan 50 gram)
  • Tandbederf
  • Overgewicht (suiker leidt niet direct tot overgewicht, maar teveel calorieën eten doet dat wel)

In alles wat we in de supermarkt kopen zit wel een soort van suiker. Het kan geen kwaad om bewuster om te gaan met onze suikerinname. Met een suikervrij dieet kun je je suikergebruik flink terugbrengen. Met deze do’s & don’ts helpen we je op weg:

Do’s als je suikervrij wilt eten:

  • Etiketten lezen! Je zult verbaasd staan waar allemaal suiker aan toegevoegd is.suikervrij
  • Je verdiepen in verschillende suikers. Natuurlijke suikers zijn ook suikers!
  • Bereid je goed voor! Wat zijn je zwakke plekken? Chocola? Een biertje met mooi weer?
  • Je omgeving inlichten. Diëten is moeilijker als je omgeving je (onbewust) in verleiding brengt

Don’t s als je suikervrij wilt eten:

  • Gewoon maar beginnen. Geef jezelf een concreet, haalbaar doel, dat maakt de kans van slagen groter
  •  Switchen naar andere, ongezonde voedingsmiddelen. Suiker levert energie. Als je minder energie binnenkrijgt, loop je het gevaar dat je je energie in andere dingen gaat zoeken, vet of zout voedsel bijvoorbeeld.

De voordelen van een suikervrije levensstijl

suikervrijWat zijn de voordelen van een suikervrije levensstijl? In de eerste plaats zijn er natuurlijk de gezondheidseffecten. Suikers zijn een belangrijke bron van calorieën en ze tellen dus mee voor onze dagelijkse calorie-inname. Nemen we minder suikers in, dan heeft dat invloed op het aantal calorieën dat we binnenkrijgen en dus ook op ons gewicht.

De grote consumptie van frisdranken en snoep maakt een slagveld van ons gebit. En niet alleen dat van ons, tandartsen zien steeds vaker kinderen in hun stoel met een bedorven melkgebit. Met een verminderde suikerinname, doen we ons gebit en onze portemonnee een plezier omdat je minder geld besteedt aan relatief dure suikerrijke producten!

Hoe te beginnen met een suikervrij dieet?

Een suikervrij dieet, dat is geen gemakkelijke opgave. Hoe begin je daar nu aan? Waar moet je op letten? Zit er bijvoorbeeld een verschil tussen ‘natuurlijke suikers’ en ‘toegevoegde suikers’?

Jazeker is er een verschil! Je hoeft niet zozeer te stoppen met het eten van natuurlijke suikers. Bij een suikervrij dieet stop je met het eten van geraffineerde suikers. Er zijn veel verschillende namen inmiddels voor deze suikers. Let dus altijd goed op het etiket of je een van deze ‘verboden’ suikers tegenkomt:

  • Dextrose
  • Glucose(stroop)Suikervrij
  • Glucose-fructosestroop
  • Fructose(stroop)
  • Sacharose
  • Sucrose
  • Maisstroop
  • Siroop
  • Invertsuiker
  • Maltodextrine
  • Melasse(stroop)
  • Kandij(suiker)
  • Rietsuiker
  • Geleisuiker
  • Druivensuiker
  • Basterdsuiker

Op de hoeveelheid suikers in een grapefruit of die lekkere maaltijdmix heb je zelf weinig invloed. Waar je wel invloed op hebt, is je eigen suikergebruik thuis. De suiker in je koffie, de manier waarop je je taart zoet, dat bepaal je zelf! Er zijn gelukkig veel natuurlijke suikervervangers op de markt. Zoals Erythritol en stevia. Zoek voordat je aan een suikervrij dieet begint eens op internet naar recepten voor suikervrije maaltijden of suikervrij gebak. Of over de zoetstof stevia in het boek Stevia van Dick van der Snoeck.

Ik kies voor suikervrij en jij?

Wie gezond wil leven en bewust wil eten en drinken, moet zijn levensstijl aanpassen. Wij kiezen voor suikervrij en jij? Laat ons weten wat jouw ervaringen zijn met suiker. Heb jij wel eens een suikervrij dieet gevolgd en hoe beviel dat?

Meer weten over suiker, zoetstoffen en een suikervrij dieet? Dan hebben we een nog wat leestips:

Heb jij nog tips, adviezen of do’s & don’t s? Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen!

4 reacties

  1. Mooie blog, wel done!

  2. Ik ben diabeet

  3. Mijd al lang wit suiker en dit is een kort keten suiker die dubbel energie vraagt om te verteren. Zo ben je rap moe. Zo snoep je dan terug. Beter is Lang Keten suiker die je in vruchten en groenten vindt. Ook gezonder is en beter verteerd.
    Mijd wit suiker of gebruik ahorn siroop een beetje en is gezonder. Hopende van dienst te zijn.
    Gezonde groetjes

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.