Vitamine D – het zonnetje in huis

Vitamine D – het zonnetje in huis

Vitamine D werd onlangs op de Nationale Gezondheidsbeurs uitgeroepen tot supplement van het jaar. Volgens deelnemers aan de enquête is dit het beste supplement wanneer je wilt werken aan je algemene gezondheid en weerstand. Maar wat is Vitamine D eigenlijk? En waar is het goed voor? Je leest het in deze blog!

Magnesium haalde trouwens de titel supplement van het jaar nét niet, maar blijkt ook enorm populair te zijn. Wil je meer weten over magnesium en ontdekken of je wellicht daar een tekort aan hebt? Lees alles wat je nog niet wist over magnesium!

Wat is Vitamine D?

Vitamine D is een vitamine die in vet oplosbaar is en is te onderscheiden in Vitamine D2 en Vitamine D3. De D2-variant komt uit plantaardige bronnen, D3 uit dierlijke en is beter door ons lichaam op te nemen.

Waar is Vitamine D goed voor?

De vitamine helpt ons lichaam aan sterke botten en tanden, helpt je weerstand op peil te houden én heeft een positieve invloed op je gemoedstoestand. Je zou er vrolijk van worden. En dat wil ook wel met die voordelen!

voordelen vitamine d

Voordelen Vitamine D:

helpt botten en tanden sterk blijven

 

verbetert je weerstand

 

is goed voor je gemoedstoestand

Verder kan de vitamine onder andere helpen tegen de griep, ontstekingen, diabetes (type I), pfeiffer, psoriasis, osteoporose, lyme en parkinson. Uit onderzoek  blijkt dat het zelfs preventief werkt tegen kanker.

Wat doet een tekort met je?

Al in de buik van de moeder is Vitamine D belangrijk. Wanneer je zwanger bent en te weinig ervan binnenkrijgt, kan dit de ontwikkeling van je ongeboren kindje negatief beïnvloeden. En wanneer opgroeiende kinderen een tekort aan Vitamine D en calcium hebben, lopen ze het risico op misvormde botten.

Krijg ik genoeg Vitamine D binnen?

Onze lichamen maken Vitamine D aan door de invloed van zonlicht. Echter is niet ieder lichaam even goed in staat deze vitamine zelf aan te maken. Er zijn verschillende groepen mensen die hier over het algemeen meer moeite mee hebben;

  • kinderen t/m 3 jaar
  • vrouwen vanaf 50 jaar, mannen vanaf 70 jaar
  • mensen met een donkere huidskleur
  • vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven

Ook mensen die weinig buiten komen/aan zonlicht blootgesteld worden, lopen het risico op een tekort aan Vitamine D. Kom je wel regelmatig buiten, maar smeer je je in met zonnebrand? Dan heeft je lichaam alsnog meer moeite om de vitamine aan te maken.

Het vervelende is dat veel mensen met een verhoogd risico op een tekort zich hier niet bewust van zijn.

Best wel balen ook dat we in Nederland wonen:
Mensen in de tropen halen 100x zoveel Vitamine D uit de zon dan wij dagelijks binnen zouden móeten krijgen.
(Wat we dus vaak al niet eens halen..)

In welke voeding zit veel Vitamine D?

Gelukkig kun je een tekort ook beperken door op je voeding te letten. Sommige voedingsmiddelen kunnen namelijk door je lichaam omgezet worden in Vitamine D. En doordat de vitamine in vet oplosbaar is, komt het vooral veel voor in vette producten, zoals vette vis, eieren (de dooier), volvette kaas en slagroom.

Toch is het niet verstandig om deze producten met een hoog dierlijk vetgehalte massaal naar binnen te werken. Eén keer in de week vette vis en nog één keer magere vis is daarentegen wel goed voor je, omdat dit gezonde vetten zijn.

vitamine D in voedingEen plantaardig voedingsmiddel dat veel van de vitamine bevat zijn paddenstoelen. Doordat ze veel aan de zon zijn blootgesteld kunnen ze een goede aanvulling op je dieet zijn. Het gaat dan om kastanjechampignons en wilde paddenstoelen.

De vitamine wordt in ons land trouwens ook aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd.

Voorkom een tekort!

Ga voor jezelf na of je tot een van de risicogroepen behoort en of je voldoende met zonlicht in aanraking komt. Met voeding kun je zorgen voor extra inname, maar wil je zeker zijn dat je voldoende binnen krijgt, kun je dit aanvullen met een supplement. Vooral in de wintermaanden is dit in Nederland een slimme manier om je weerstand op peil te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *