Chiazaad: Waarom het al duizenden jaren werkt?!

Chiazaad: Waarom het al duizenden jaren werkt?!

Chiazaad, de Indianen zijn er al eeuwen dol op! En geen volk kent de natuur zo goed als de Indianen. Eeuwenoude tradities worden gekoesterd en hun kennis over bomen, planten en kruiden gaat over van generatie op generatie. Zo wisten in de oudheid  de Azteken al dat chiazaad buitengewoon voedzaam en gezond is en dat de kleine zwarte zaadjes ook geneeskrachtig zijn en helpen tegen allerlei kwalen. Maar wat maakt het nou zo gezond en werkzaam en welke kennis kunnen we toevoegen aan dat wat de Indianen al eeuwen wisten?

Wat is chiazaadchiazaad

Allereerst zullen we chiazaden even introduceren voor de lezers die deze superzaden nog niet kennen. De zaadjes zijn afkomstig van de chiaplant die ook wel bekend is onder de naam Salvia Hispanica. Het plantje behoort tot de lipbloesemfamilie en is afkomstig uit Zuid-Amerika. Daar namen de Indianen de zaden mee als ze ten strijde trokken; enerzijds omdat ze voedzaam waren en anderzijds vanwege de helende werking.

Voordelen van Chiazaad

Geneeskrachtig en voedzaam waren uiteraard valide redenen voor de Indianen om het superfood tijdens de lange en zware reizen en jachtpartijen te eten. In de zaadjes zitten uitzonderlijk veel goede voedingsstoffen die het lichaam dagelijks nodig heeft. De gelei die ontstaat als je de chiazaden in water laat weken zorgt ervoor dat je langdurig een verzadigd gevoel hebt. Zo heb je minder behoefte aan tussendoortjes of andere snoeperijen en helpt het je je gewicht onder controle te houden!

Chiazaad

Werkzaam tegen Diabetes 2

Maar dat is niet het enige resultaat wat de geleiachtige voedingsstof oplevert. Zo zorgt chiazaad er ook voor dat de bloedsuikerspiegel minder snel stijgt waardoor er minder insuline aangemaakt hoeft te worden. Bijkomend voordeel is dat chiazaad werkzaam is bij de behandeling van diabetes type 2.

Een gezond hart, sterke tanden en stevige botten

Chiazaad helpt tevens hart- en vaatziekten te voorkomen aangezien er veel omega-3 vetzuren in de zaden zitten. Het toevoegen van chiazaadjes aan de voeding is een goede methode om aan de dagelijkse hoeveelheid voedingsvezels te komen. Zo bevat 28 gram chiazaad circa 11 gram voedingsvezels wat al een derde van de aanbevolen hoeveelheid is.

Ook zit er veel calcium en fosfor in wat zorgt voor een gezond gebit en sterke botten. Een portie chiazaad levert 18 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid calcium en maar liefst 27 procent van de benodigde hoeveelheid fosfor. Kortom, de Indianen wisten ook duizenden jaren geleden precies wat ze moesten eten. Zij kenden het bos als geen ander en plukten er letterlijk de vruchten van.

Is het dan alleen maar halleluja voor chiazaad?

chiazaadLaten we vooropstellen dat voor de meeste mensen chiazaad een bijzonder goed supplement is. Het ergste wat je kan overkomen is een opgeblazen gevoel of winderigheid. Begin daarom met een kleine hoeveelheid, maar niet in combinatie met bloedverdunners, bloeddrukverlagers of vochtafdrijvende medicijnen. Gebruik je geen medicijnen, dan kun je met een gerust hart starten met een eetlepel chiazaad in het avondeten, door de havermout, over een boterham of in een vruchtensap. De smaak is neutraal, dus eet net zo smakelijk als voorheen, maar wel een stuk gezonder! Wijzelf zijn erg fan van het chiazaad van Mattison, 100% Raw en erg gezond!

Eén reactie

  1. Pingback:Natuurlijk afvallen hoe doe je dat?! - Gezondmarkt.nl Blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *