Wat is probiotica?

Wat is probiotica?

Bacteriën zijn vast niet het eerste waar je aan denkt als je gezonder wilt worden, toch? Maar misschien is het toch een idee eens in die hoek te zoeken. Er zijn namelijk bacteriën die wél goed voor je gezondheid zijn. We noemen ze probiotica en je vindt ze in bepaalde voeding, specifieke yoghurtdrankjes en voedingssupplementen. Wat is probiotica? Je ontdekt het in deze blog!

Wat is probiotica?

Probiotica zijn actieve bacteriën, die een positief effect op je gezondheid hebben. Er zijn veel verschillende soorten probiotische bacteriën, maar de bekendste zijn de Lactobacillus casei Shirota (L. casei) en Lactobacillus rhamnosus Goldin en Gorbach (LGG).

wat is probioticaL. casei

L. casei is een melkzuurbacterie (lactobacil), die ontstaat bij gisting. Deze bacterie wordt gebruikt om zure (melk)producten zoals kaas, yoghurt, kefir en zuurkool te maken.

Als probioticum kun je de L. casei het beste tijdens of direct na de maaltijd innemen. Het eten zorgt er namelijk voor dat de zuurgraad van je maag omlaag gaat, waardoor de L. casei bacterie je maag beter kan overleven.

LGG of L. rhamnosus GG

LGG staat bekend als een van de meest gunstige probiotische bacteriën en werd door de onderzoekers Gorbach en Goldin ontdekt en geïsoleerd uit het darmkanaal van een gezond mens. In april 1985 werd er een patent aangevraagd voor deze specifieke stam. De bacterie LGG mag dus alleen op de verpakking staan, wanneer het er daadwerkelijk inzit.

Werking probiotica

Door probiotica te slikken, neemt het aantal goede bacteriën in je darmen toe, waardoor de darmflora kan verbeteren of herstellen. De probiotische bacteriën beschermen je darmen tegen schadelijke bacteriën en ondersteunen je spijsvertering door voedingsstoffen te af te breken en absorberen. Daardoor stimuleren ze ook je immuunsysteem en dus je gezondheid.

Verschil probiotica, prebiotica en synbiotica

Het woord prebiotica lijkt sterk op probiotica, maar er is een verschil tussen beiden. Beide zijn belangrijk voor gezonde darmen, maar prebiotica stimuleren de groei van de lactobacillen en bifidobacteriën (probiotica) wanneer ze in de dikke darm terecht zijn gekomen. Het zijn onverteerbare voedingsvezels en koolhydraten.

Een synbiotica is een combinatie van pro- en prebiotica in één.

De term “biotica” wordt gebruikt voor alles wat met levende organismes (bacteriën) te maken heeft.

Natuurlijke probiotica – voedingssupplementen

Er bestaan diverse merken en soorten voedingssupplementen met natuurlijke probiotica. Maar je kunt ook thuis je eigen natuurlijke probiotica maken, in de vorm van kefir.

Kefir

Wat is kefir?

Kefir is een klein zwammetje dat bestaat uit melkzuurbacteriën, gisten en andere bacteriën. Het wordt al honderden jaren gebruikt om zijn prebiotische én probiotische eigenschappen (synbiotica). Daarnaast bevat kefir mineralen, vitamines, proteïnes en anti-oxidanten.

Kefir maken

Kefir kun je maken op basis van water (waterkefir) en op basis van melk (melkkefir).

Onderstaande video laat zien hoe je gemakkelijk je eigen probiotica maakt, waterkefir.

 

Vind je zelf kefir maken teveel gedoe? Bestel dan een voedingssupplement op basis van kefir.

kefir concentraat kefir mattisson

 

 

 

 

 

 

 

.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.