Voedingscentrum updatet Schijf van Vijf

Voedingscentrum updatet Schijf van Vijf

De enige constante in het leven is verandering. Dat geldt ook zeker voor de wondere wereld van onze voeding. Het ene moment is vet vet ongezond voor je, een jaar later blijkt dat toch iets genuanceerder te zijn. De wetenschap rondom ons eten is continue in ontwikkeling. Zo verscheen er eind vorig jaar een nieuw advies van Wereldgezondheidsorganisatie WHO en heeft het Voedingscentrum onlangs haar Schijf van Vijf geüpdatet. Wat er allemaal veranderd is? Ik ging voor je op ontdekkingstocht!

Nieuw aan de Schijf van Vijf

Het idee met het bekende rondje is min of meer hetzelfde gebleven; het jasje is vernieuwd. Ook het advies is op grote lijnen hetzelfde gebleven. Toch is het voedingsadvies inhoudelijk behoorlijk aangescherpt, op basis van de nieuwste wetenschappelijke onderbouwingen. De belangrijkste veranderingen:

  • De schijf bevat nieuwe aanbevelingen, met een focus op minder vlees en meer groente. Het advies luidt dagelijks 250 gram groente, in plaats van de 200 gram die het was. Ook is er extra aandacht voor plantaardige producten zoals peulvruchten en noten.
  • De productgroepen zijn specifieker beschreven. Zo zijn producten als bewerkt vlees, gezoete zuivel, harde vetten en groente waaraan zout is toegevoegd van de schijf verdwenen.
  • De nieuwe schijf van 5 biedt voor elk wat wils en kan specifiek op leeftijd, geslacht en persoonlijke (smaak)voorkeuren afgestemd worden.
  • Er is een duidelijke focus op minder bewerkte voeding en het Voedingscentrum geeft handvatten voor homemade alternatieven.
  • Gezond eten wordt holistisch benaderd; ook je omgeving heeft er invloed op. Met tips & tricks maakt het Voedingscentrum het je gemakkelijker om gezonder te leven.

Op de site van Stichting Voedingscentrum Nederland lees je meer over de veranderingen aan de Schijf van Vijf.Gezond eten volgens de schijf van vijf van het voedingscentrum

Goede verandering

Als ik heel eerlijk ben, was ik aardig sceptisch over de update van de Schijf van Vijf. In de oude Schijf van Vijf kon ik me als foodie totaal niet vinden. Ik miste vooral de koppeling met de nieuwste trends en mogelijkheden. De update heeft mij positief verrast doordat er veel ‘nieuwe’ producten aan de lijst zijn toegevoegd en er meer begrip lijkt te zijn voor mensen die wat anders willen eten dan alleen maar brood en aardappelen. Vooral de verschuiving naar meer plantaardige voeding geef ik een dikke duim omhoog.

Ruimte voor verbetering

Wat ik eerst wil benadrukken is dat ik (nog) geen gecertificeerd voedingsdeskundige ben, maar me vanuit persoonlijke interesse verdiep in gezonde voeding. That being said: Mijns inziens blijft er wel ruimte voor verbetering. Waar wat mij betreft de meeste winst te behalen valt, is het inzicht dat ieder mens verschillend is. Ieder lichaam reageert anders op voeding. Melk en andere zuivel bijvoorbeeld is voor veel mensen inderdaad gezond. Ikzelf word echter een slijm-producerende-machine als ik het regelmatig nuttig. Hetzelfde geldt voor brood en andere koolhydraatrijke producten: als ik daar teveel van eet, krijg ik een (te) dikke kont.

Gezonder leven

Al met al kun je je gezondere levensstijl prima beginnen door het advies van het Voedingscentrum op te volgen. Wel lijkt het mij belangrijk om goed te kijken hoe jouw lichaam op verschillende voedingsstoffen reageert, om zo te ontdekken waar jij je het beste bij voelt.

Ben je benieuwd naar de nieuwste trends en producten op gebied van gezondheid? Like ons op Facebook of schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schijf van Vijf

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *