Gezonde spieren en gewrichten – hoe houd je ze gezond?

Gezonde spieren en gewrichten – hoe houd je ze gezond?

Ons lichaam heeft wel 600 spieren! De sterkste daarvan is de kaakspier – de musculus masseter – en de belangrijkste spier is het hart. Wat best gek is: onze oogspieren zijn het meest actief wanneer we slapen. Ontdek in deze blog hoe je al die spieren het beste kunt verzorgen.

Spieren verzorgen en trainen

Je spieren zijn 24 uur per dag in beweging. Het is daarom belangrijk om ze goed te verzorgen en regelmatig te bewegen, ze te trainen. Voedingssupplementen die eraan bijdragen om ze gezond te houden zijn bijvoorbeeld:

  • Magnesium – zonder dit mineraal zouden je spieren namelijk continue samentrekken.
  • Glutamine – is o.a. belangrijk voor herstellen en opbouwen van je spieren.

Makkelijke tips om meer te bewegen

  • Neem de trap in plaats van de roltrap
  • Sta regelmatig even op voor wat drinken of een plaspauze. Collega nodig? Loop ernaar toe in plaats van de telefoon te pakken.
  • Ga op de fiets naar je werk, in plaats van met de auto
  • Fiets je al naar je werk? Pak dan eens de benenwagen en ontdek je werkroute op een nieuwe manier.

lopen naar werk

Voorkom overbelasting!

Natuurlijk is het belangrijk om regelmatig te bewegen en zo je spieren te trainen, maar te zware belasting is ook niet goed. Dit kan zorgen voor ophoping van afvalstoffen in de spieren en knopen of scheurtjes.

Gelukkig kun je daar wel wat tegen doen, door spierontspannende middelen – zoals de Arnica massageolie van Weleda – te gebruiken en ze zo soepel te houden. Dit zorgt namelijk voor een betere doorbloeding.

Stijve gewrichten en slijtage

Niet alleen je spieren, maar ook je gewrichten zijn continue in beweging. Het is zo vanzelfsprekend dat je er haast niet over nadenkt. Tot ze voor problemen beginnen te zorgen. Denk maar aan stijve gewrichten of slijtage.. Wanneer je daar last van hebt (gehad), koester je je gewrichten nog meer.

Om problemen te voorkomen of verminderen is het belangrijk om ook deze bewegelijke lichaamsdelen goed te verzorgen. Omega 3 en 6 zijn onder andere belangrijk voor gezonde gewrichten. Krijg je hier genoeg van binnen?

Op Gezondmarkt.nl vind je een uitgebreid aanbod aan producten voor gezonde gewrichten >>

Omega 3 voor gezonde spieren

Sporten

Een sport die uitermate geschikt is om je lichaam op een verantwoorde manier te trainen en tegelijkertijd je gewrichten soepel te houden is yoga. Maar ook (rustig) fietsen en wandelen kan voor beiden heel goed zijn.

Let wel op: voor alle sporten geldt dat je moet uitkijken voor overbelasting.

 

Wat is jouw verzorgingsgeheim van gezonde spieren en gewrichten? Let je extra op je voeding of doe je een speciale sport?

Lees waarom je vandaag nog met yoga moet beginnen! >>

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *