Vegetarisch of vlees?

Vegetarisch of vlees?

Vlees: is het nou wel of niet gezond? Er gaan steeds meer geluiden op dat het ongezond is. En dan vooral rood, bewerkt, vlees. Al langere tijd zie je dat we met z’n alle langzaam aan minder vlees en vaker vegetarisch eten. In de supermarkt verschijnen meer en meer nieuwe vleesvervangers, die soms (bijna) niet van echt vlees te onderscheiden zijn. Moeten we nu massaal vegetariër worden?

Vlees: gezond of ongezond?!

De één zegt dat vlees goed voor je is, de ander zegt dat je er kanker van krijgt. Maar wat is het nou? Is vlees ongezond of toch gezond? Het antwoord is waarschijnlijk iets genuanceerder. Om een beter antwoord te krijgen op de vraag of het gezond is of niet, moeten we eerst onderscheid maken in het soort vlees, en of het bewerkt is of niet. Zo wordt bewerkt rood vlees in verband gebracht met een verhoogd risico op hartziekte. Rood vlees dat echter niet bewerkt is, is net als andere magere vleessoorten, zoals kip en kalkoen, en vis over het algemeen wel goed voor je.

Bovendien wordt er over vlees en ander dierlijke voeding gezegd dat ze een hogere kwaliteit eiwitten bevatten dan plantaardige producten. Planten bevatten niet alle aminozuren, die vlees wel bezit. En omdat ons lichaam deze essentiële aminozuren niet zelf aan kan maken, zijn dierlijke producten een belangrijke bron om aan deze aminozuren te komen. Een veelvoorkomend probleem onder vegetariërs is een tekort aan Vitamine B12; een vitamine die voornamelijk in vlees, vis en zuivel voorkomt.

Toch kan een (semi) vegetarische leefstijl veel gezondheidsvoordelen hebben. Het blijkt namelijk dat vegetariërs minder vaak te zwaar zijn, een lager cholesterol hebben en een lagere bloeddruk. De kans op een beroerte, kanker of hartziekte is voor vegetariërs ook kleiner. Dit kan overigens ook komen doordat vegetariërs over het algemeen gezonder leven.

Samengevat lijkt een beetje meer groente en wat minder vlees dus helemaal niet zo’n gek idee.

groente en fruit - gezond eten

Vegetarisch eten: er zijn genoeg vleesalternatieven

Ikzelf eet weinig vlees, omdat ik merk dat mijn lichaam het moeilijker verteert en omdat ik het idee van een dier eten onprettig vind. Daarom nog even een kleine lofzang voor (semi) vegetarisch eten 😉

Wist je bijvoorbeeld dat als je dagelijks een portie bonen, linzen of kikkererwten eet, je uiteindelijk gewicht kunt verliezen? Deze vleesvervangers geven je namelijk een verzadigd gevoel, waardoor je minder eet. Van bonen, linzen of kikkererwten kun je ook heerlijke burgers maken, waardoor je je stukje vlees helemaal niet mist.

Ben je niet zo’n keukenprins(es), dan hebben ze voor jou ook steeds meer kant-en-klare vleesvervangers in de supermarkt. Die soms bijna niet eens van echt vlees te onderscheiden zijn.

Vegan

Wil je nóg een stapje verder gaan, dan kun je ook andere dierlijke producten, zoals melk, kaas en eieren vervangen door plantaardige alternatieven. Ook daarin zijn al veel kant-en-klare producten verkrijgbaar in de supermarkt. Je hoeft er lang niet altijd meer voor naar de biologische winkel.

In plaats van melk kun je bijvoorbeeld kiezen voor het inmiddels bekende sojamelk, of de wat minder bekende alternatieven als amandelmelk, havermelk of rijstmelk. Het leuke is dat je zo’n notenmelk gemakkelijk zelf kunt maken. Wel de noten een nachtje in water en blender ze vervolgens met wat water en een snufje zout. Even afzeven en klaar is je amandelmelk! Het internet staat vol met recepten. Wat is jouw favoriete recept voor plantaardige melk? Deel het hieronder in de reacties 🙂

veganistisch plantaardige melk

En dan heb je natuurlijk nog de in Nederland zo geliefde KAAS! Ondertussen kun je bij de meeste biologische winkels veganistische kaas kopen. Maar een ander goed alternatief voor kaas zijn edelgistvlokken. Deze vlokjes hebben een kazige smaak en zijn daarnaast ook super gezond. Ze bevatten zo gezegd van nature Vitamines B1, B2, B6 en foliumzuur en kunnen bijdragen aan je weerstand. Een pot edelgistvlokken lijkt behoorlijk prijzig, maar gaat maanden mee, omdat je er iedere keer maar weinig van gebruikt.

#vleesvrijevrijdag

De meeste mensen zijn het er wel over eens: je kunt beter wat meer groente eten. Of je vlees wilt blijven eten of als flexitariër, vegetariër of zelf veganist door het leven wilt gaan is helemaal aan jou. Maar hoe je het ook went of keert; wat minder vlees kan helemaal geen kwaad. Een dag in de week vegetarisch is al een goede stap in de richting voor jouw gezondheid, voor het milieu en voor het dierenwelzijn. Doe je mee met #vleesvrijevrijdag?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *